Το HR στην digital εποχή: ευκαιρίες και προκλήσεις

Η ψηφιοποίηση του τμήματος ανθρωπίνου δυναμικού ή αλλιώς η μετάβαση του HR στη νέα digital εποχή αποτελεί μια πρόκληση με πολλές ευκαιρίες για κάθε επιχείρηση. Συνοπτικά, μια τέτοια μετάβαση αναμένεται να βελτιστοποιήσει τις διαδικασίες, να αυξήσει την αποδοτικότητα αλλά και την ταχύτητα και να οδηγήσει σε μια πιο σύγχρονη λειτουργία αυτού του τόσο νευραλγικής σημασίας τμήματος μιας εταιρείας.

Κοιτάζοντας πίσω στον χρόνο, η δουλειά του HR είναι να διαχειρίζεται τους υπαλλήλους μιας εταιρείας σε θέματα που σχετίζονται με την αξιολόγηση των υπαλλήλων, διαδικασίες πρόσληψης, νομικά θέματα, ζητήματα αποζημίωσης σε περίπτωση απόλυσης και άλλα διαδικαστικά που αφορούν τη ζωή ενός υπαλλήλου μέσα σε μια εταιρεία. Με τον καιρό η φήμη του HR συνδέθηκε περισσότερο με το μάτι του μεγάλου αδελφού και λιγότερο με την ιδιότητα ενός φίλου και συμπαραστάτη του εργαζομένου και αυτό είναι πολύ άδικο για ένα τμήμα που λειτουργεί με σκοπό να διευκολύνει τις καλές σχέσεις ανάμεσα στον υπάλληλο και την εταιρεία. Κάπως έτσι, το HR περιορίστηκε στη δουλειά του και απομονώθηκε από τα άλλα τμήματα της εταιρείας. Ευτυχώς, χάρη στην ταχύτατη εξέλιξη της τεχνολογίας, το HR έχει την ευκαιρία να επανιδρύσει τον εαυτό του.

Η νέα ψηφιακή εποχή έχει προσφέρει άλλες δυνατότητες στο HR στο πώς διαχειρίζεται τους υπαλλήλους και τα στελέχη των εταιρειών. Ειδικότερα η διαχείριση για το ανθρώπινο κεφάλαιο (HCM) αποκτά άλλες δυνατότητες χάρη στην τεχνολογία του Software as a Service (SaaS) που είναι διαθέσιμα σε online cloud πλατφόρμες.

-Η μετάβαση του HR στην digital εποχή

Η διαχείριση του ανθρώπινου κεφαλαίου (HCM) με το μαγικό άγγιγμα του IT περνά σε λειτουργικότατες πλατφόρμες cloud και αυτό βοηθά το HR μέσα από την πιο εκσυγχρονισμένη διαχείριση του προσωπικού μιας εταιρείας, να συμβάλει στην επίτευξη των επιχειρησιακών της στόχων. Οι ίδιοι οι άνθρωποι του HR εκσυγχρονίζονται και συμβαδίζουν με τις τάσεις της digital εποχής. Σαφώς αυτό δεν είναι κάτι που θα κάνουν μόνοι τους, αφού πρακτικά η δουλειά και η κατάρτισή τους δεν είναι πάνω σε τόσο εξειδικευμένους τομείς της τεχνολογίας. Μέσα, όμως, από σεμινάρια και αναβαθμίσεις οι άνθρωποι που διαχειρίζονται τους ανθρώπινους πόρους –το πιο σημαντικό μέρος μια εταιρείας- έχουν τη δυνατότητα να μεταμορφωθούν και να βάλουν νέα θεμέλια στη δουλειά και στον τομέα τους. Και φυσικά δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η μετάβαση στην ψηφιακή εποχή συνενώνει τα τμήματα. Το HR θα συνεργαστεί με το IT και πιθανόν και με άλλα τμήματα μέσα στο cloud. Κάτι τέτοιο συνιστά και το τέλος της απομόνωσης για τμήματα όπως το HR που ως τμήμα έχει παραδοσιακά μια πολύ κλειστή περιγραφή εργασίας.

-Το HR αποκτά ευελιξία 

Με την εισαγωγή στην ψηφιακή εποχή το HR πετυχαίνει αυτό που με οποιονδήποτε άλλο τρόπο θα έμοιαζε ακατόρθωτο. Το HR αποκεντρώνεται και γίνεται πιο ευέλικτο. Πολλές από τις δραστηριότητές του είναι πλέον και δραστηριότητες των άλλων. Οι διευθυντές των άλλων τμημάτων για παράδειγμα μπορούν μέσω του cloud να κάνουν μόνοι τους δουλειές που σε άλλες περιπτώσεις θα απαιτούσαν τη συμμετοχή του HR. Μια αναφορά για την απόδοση που σχετίζεται με μια αξιολόγηση για παράδειγμα. Με αυτόν τον τρόπο μένει και στο HR χρόνος και χώρος για να δοκιμαστεί με νέα πράγματα. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της Chiquita με έδρα τις ΗΠΑ και με 21.000 υπαλλήλους σε όλον τον κόσμο. Μετά την μετάβαση του HR στην ψηφιακή εποχή, σε κάθε έναν υπάλληλο του HR αντιστοιχούσαν 225 υπάλληλοι έναντι των 145 υπαλλήλων πριν την ψηφιακή εποχή.

-Πιο ουσιαστική συλλογή πληροφοριών πιο εύκολη επίτευξη στόχων

Οι ψηφιακές λύσεις στη διάθεση του HR στην πραγματικότητα αποσυμφορίζουν αυτό το τόσο σημαντικό για μια εταιρεία τμήμα. Η νέα πραγματικότητα θέλει το HR να έχει πιο σωστές πληροφορίες για τους υπαλλήλους μιας εταιρείας. Αυτό δίνει τη δυνατότητα στο HR να σταματήσει να ασχολείται με την καθημερινή διεκπεραίωση εργασιών που ναι μεν είναι χρήσιμες αλλά δεν βοηθούν την εταιρεία στην περαιτέρω εξέλιξή της. Σήμερα, ένα τμήμα HR που έχει μεταβεί στην ψηφιακή εποχή μπορεί να έχει πιο εύστοχες αναλύσεις που σχετίζονται με το ανθρώπινο δυναμικό της εταιρείας και κάπως έτσι να κάνει διορατικές προβλέψεις που θα συμβάλουν στην επίτευξη των εταιρικών στόχων. Η ψηφιακή εποχή μπορεί να υπογραμμίσει τα ταλέντα μιας εταιρείας, απλοποιώντας τη δουλειά του HR ώστε αυτό με τη σειρά του να επικεντρωθεί στο πώς θα αξιοποιήσει τα ταλέντα αυτά.

-Το HR ήταν ανέκαθεν αποτελεσματικό. Σήμερα όμως προσθέτει και αξία σε μια εταιρεία

Σκεφθείτε ένα τμήμα HR το οποίο από απλώς αποτελεσματικό, με τη μετάβασή του στην ψηφιακή εποχή προσθέτει και αξία στην εταιρεία. Αναλύοντας σε βάθος τα δεδομένα που συλλέγει, το HR έχει τη δυνατότητα να γεμίσει κενά που πιθανόν να υπάρχουν σε ζωτικής σημασίας τμήματα της εταιρείας. Πριν την μετάβαση στην ψηφιακή εποχή κάτι τέτοιο δεν ήταν απλή καθημερινότητα για το HR.

Η ψηφιοποίηση του HR συνεπάγεται μετρήσεις σε πραγματικό χρόνο οι οποίες δίνουν τη δυνατότητα στα στελέχη που λαμβάνουν τις αποφάσεις να κάνουν τις κατάλληλες κινήσεις για να πετύχουν τους στόχους τους. Φανταστείτε το σαν μια ζωντανή ψηφιακή σκακιέρα όπου μέσα σε ένα cloud έχετε όλες τις πληροφορίες για τις δυνατότητες που έχει κάθε πιόνι, μυστικά για σωστότερη στρατηγική και κινήσεις επιτυχίας μαζί. Τι άλλο μπορεί να θέλει κάποιος για να αξιοποιήσει πιο σωστά το ανθρώπινο δυναμικό μιας εταιρείας;