Tokopedia: ο ηγέτης του ηλεκτρονικού εμπορίου αυξάνεται 1,1 δισ. από την Alibaba και το SoftBank Vision Fund

Η 9 ετών C2C αγορά σήμερα έχει αξία 7 δισ. δολάρια

H φίρμα ηλεκτρονικού εμπορίου Tokopedia με έδρα την Ινδονησία, η τελευταία startup που εισήχθη στο Vision Fund συγκέντρωσε 1,1 δισ. δολάρια με επικεφαλής το SoftBank megafund και το Alibaba.

Η SoftBank και η Alibaba είναι υφιστάμενοι επενδυτές στην επιχείρηση –ο κινεζικός γίγαντας του ηλεκτρονικού εμπορίου έκανε πέρσι έναν γύρο 1,1 δισ. δολαρίων ενώ η SoftBank μεταβίβασε πρόσφατα το μετοχικό κεφάλαιό της στην Tokopedia στο Vision Fund. Αυτή η τελευταία λεπτομέρεια είναι που κράτησε τη συμφωνία η οποία είχε συμφωνηθεί τον Οκτώβρη.

Η Tokopedia δεν σχολίασε σχετικά με την αποτίμησή της αλλά το TechCrunch κατανοεί από μια πηγή ότι η συμφωνία αποτιμά την εταιρεία στα 7 δισ. δολάρια. Η SoftBank Ventures Korea και άλλοι επενδυτές –συμπεριλαμβανομένης της Sequoia India- συμμετείχαν επίσης στο deal. Τώρα έχει συγκεντρώσει 2,4 δισ. δολάρια από επενδυτές έως σήμερα, με τη SoftBank να έχει συμμετοχή για πρώτη φορά το 2014 όπου και οδήγησε σε έναν κύκλο εργασιών 100 εκατ. δολαρίων.

Η συμφωνία έρχεται μια εβδομάδα μετά την επένδυση ύψους 2 δισ. δολαρίων της SoftBank στην Coupang, τον ηγέτη του ηλεκτρονικού εμπορίου της Κορέας, με αποτίμηση ύψους 9 δισ. δολαρίων. Όπως και η Tokopedia έτσι και η Coupang υπολόγισε την SoftBank ως έναν επενδυτή πριν μεταφέρει το μερίδιό της στο Vision Fund.
Ιδρυμένη πριν από 9 χρόνια, η Tokopedia συχνά συγκρίνεται με την Taobao, την πιο επιτυχημένη ηλεκτρονική αγορά της Alibaba στην Κίνα, και την εταιρεία που προσφάτως έφτασε τους 4 εκατ. εμπόρους. Η Tokopedia είπε ότι έχει αυξήσει τετραπλάσιο GMV. Το logistics είναι ένα μεγάλο θέμα για την Ινδονησία αφού επεκτείνεται σε 17.000 νησιά. Αυτή τη στιγμή ισχυρίζεται ότι εξυπηρετεί το 93% της χώρας ενώ είπε πως το ¼ των καταναλωτών είναι επιλέξιμοι για αυθημερόν παράδοση των προϊόντων τους. Αυτό είναι επίσης αξιοσημείωτο δεδομένου ότι λειτουργεί μια αγορά που καθιστά τον συντονισμό των logistics πιο δύσκολο.

Η επιχείρηση σχεδιάζει να χρησιμοποιήσει αυτό το νέο κεφάλαιο με σκοπό να αναπτύξει την τεχνολογία της ώστε να επιτρέψει περισσότερους SME και ανεξάρτητους λιανοπωλητές να έρθουν στην πλατφόρμα της. Από την πλευρά των καταναλωτών, αναπτύσσει χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες και προϊόντα που υπερβαίνουν το βασικό ηλεκτρονικό εμπόριο και αυξάνουν το δεσμευμένο κοινό των καταναλωτών.

Η super εφαρμογή της Ινδονησίας

Παρά αυτόν τον νέο γύρο, ο CEO και συνιδρυτής William Tanuwijaya είπε στο TechCrunch ότι δεν υπάρχουν σχέδια επέκτασης πέρα από την Ινδονησία, που είναι η μεγαλύτερη οικονομία στην Νοτιοανατολική Ασία και η 4η πολυπληθέστερη χώρα παγκοσμίως με πληθυσμό μεγαλύτερο των 260 εκατ.

«Δεν έχουμε σχέδια επέκτασης πέρα από την Ινδονησία αυτή τη στιγμή. Θα διπλασιάσουμε στην αγορά της Ινδονησίας ώστε να φτάσουμε κάθε γωνιά των πανέμορφων 17.000 νησιών», δήλωσε μέσω email απαντήσεων σε ερωτήματα. (Η Tokopedia αρνήθηκε το αίτημα για μια συνέντευξη τηλεφωνική)

Αυτή η προσέγγιση που αφορά μόνο την Ινδονησία έρχεται σε αντίθεση με την Go-Jek, την επιχείρηση με έδρα την Ινδονησία που ταχύτατα επεκτείνεται στην Νοτιοανατολική Ασία. Η Go-Jek έχει ήδη μετακινηθεί στο Βιετνάμ, τη Σιγκαπούρη και την Ταϊλάνδη με αναμφίβολα περισσότερα σχέδια για το 2019.

Ωστόσο η Go-Jek και η Tokopedia έχουν ομοιότητες για το γεγονός ότι αμφότερες έχουν επεκταθεί πέρα από τις κεντρικές τους επιχειρήσεις.

Η Go-Jek έχει μπει μέσα στις υπηρεσίες on-demand, πληρωμές και άλλα. Προσφάτως η Tokopedia μπήκε και αυτή στις υπηρεσίες πληρωμών, συμπεριλαμβανομένων χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών και ο Tanuwijaya είπε ότι θα συνεχίσει την ίδια στρατηγική ώστε να γίνει η super εφαρμογή.

«Θα προχωρήσουμε πιο βαθιά και θα εξυπηρετήσουμε την Ινδονησία καλύτερα- από τη στιγμή που ξυπνούν το πρωί μέχρι να αποκοιμηθούν τη νύχτα, από την στιγμή που ένα άτομο γεννιέται μέχρι να μεγαλώσει. Εμείς θα αναπτύσσουμε τεχνολογία, υποδομές ως υπηρεσίες, στα logistics, στην εκπλήρωση, στις πληρωμές και στις χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες για να ενισχύσουμε τις επιχειρήσεις τόσο online όσο και offline», πρόσθεσε.

Η αμφισβήτηση του Vision Fund

Αλλά με το Vision Fund έρχεται η αμφισβήτηση. Ένα πρόσφατο report της CIA αναφέρει ότι ο Σαουδάραβας πρίγκιπας Mohammed bin Salman διέταξε τη δολοφονία του δημοσιογράφου Jamal Khashoggi. Ο πρίγκιπας διευθύνει το κυρίαρχο ταμείο της Σαουδικής Αραβίας το PIF, το γιγαντιαίο επενδυτικό όχημα που αγκυροβόλησε στο Vision Fund με μια επένδυση ύψους 45 δισ. δολαρίων.

Ο Διευθυντής της SoftBank Massayoshi Son χαρακτήρισε την εκτέλεση ως «πράξη κατά της ανθρωπότητας» αλλά σε μια παρουσίαση πρόσθεσε ότι η SoftBank έχει «ευθύνη» προς τη Σαουδική Αραβία να αναπτύξει το κεφάλαιο και να συνεχίσει το Vison Fund.

«Είμαστε βαθιά ευαισθητοποιημένοι σχετικά με τα αναφερόμενα γεγονότα και μαζί με την SoftBank παρακολουθούμε την κατάσταση μέχρι τα πλήρη γεγονότα να γίνουν γνωστά», είπε μέσω email o Tanuwijaya παρότι παραμένει ασαφές τι θα μπορούσε να κάνει ή τι θα κάνει η Tokopedia στο χειρότερο σενάριο.

Ο Son είπε προσφάτως ότι δεν έχει ακούσει ποτέ καμιά startup να έχει αρνηθεί μια επένδυση από το Vison Fund, αλλά παραδέχθηκε ότι μπορεί να υπάρξει αντίκτυπος στο μέλλον.

Ο Tanuwijaya δεν απάντησε άμεσα την ερώτηση σχετικά με το αν προτίθεται να αντιδράσει σε αυτήν την επένδυση. Η πρόσφατη συμφωνία του Vision Fund με την Coupang δεν φαίνεται να έχει προκαλέσει κάποια αρνητική αντίδραση.

Ακόμα και η συμμετοχή της Alibaba εγείρει άλλα ερωτήματα, με δεδομένο ότι έχει στην κατοχή της την Lazada που αναμφισβήτητα έχει εξέχουσα θέση στο ηλεκτρονικό εμπόριο της Νοτιοανατολικής Ασίας.

Σε αντίθεση με την Tokopedia, η Lazada καλύπτει 6 αγορές στην Νοτιοανατολική Ασία, επικεντρώνεται στα brands λιανικής και διατηρεί στενούς δεσμούς με την υπηρεσία Taobao της Alibaba, δίνοντας στους εμπόρους ένα κανάλι για να φτάσουν στην περιοχή. Σύμφωνα με πηγές που μίλησαν στο TechCrunch νωρίτερα αυτή τη χρονιά, η διοίκηση της Tokopedia ήταν αρχικά πρόθυμη να πάρει χρήματα από την Tencent τον αντίπαλο της Alibaba, αλλά μια επένδυση από τη SoftBank την ανάγκασε να φέρει αντί αυτού την Alibaba.

Ο Tanuwijaya κάπως διπλωματικά επέμεινε ότι δεν υπάρχει αντίκτυπος στην επιχείρησή του. «Η Tokopedia είναι μια ανεξάρτητη εταιρεία με ένα διαφοροποιημένο πίνακα κεφαλαιοποίησης», είπε μέσω email. «Κανένας μέτοχος δεν κατέχει πλειοψηφία της εταιρείας. Εργαζόμαστε στενά με τις εταιρείες που ανήκουν στο χαρτοφυλάκιο των μετόχων και αξιοποιούμε τις διαθέσιμες συνέργειες». «Για παράδειγμα, η Tokopedia εργάζεται στενά τόσο με την Grab –χαρτοφυλάκιο της SoftBank- και με την Gojek –χαρτοφυλάκιο της Sequoia-. Βλέπουμε τη Lazada να έχει διαφορετικό επιχειρησιακό μοντέλο από εμάς: Η Lazada είναι υβριδικό μοντέλο της λιανικής και μοντέλο αγοράς, ενώ η Tokopedia είναι μια καθαρή αγορά. Η Lazada είναι περιφερειακός παίκτης, εμείς είμαστε εθνικός παίκτης στην Ινδονησία», πρόσθεσε.

Πηγή: techcrunch.com